Receptes

Kulināro terminu vārdnīca: putraimi

Vāru, vāru putriņu.  Kad auzu un mannā putras ir apnikušas, jāķeram klāt arī citiem putriaimiem. Vāri putru, liec klāt zupām un salātiem, izmanto kā piedevu otrajam ēdienam, mal miltos un cep pankūkas. Putraimu izmantošanas iespējas ir ļoti plašas! Kulināro terminu vārdnīca: putraimi

Amarants

Amarants ir bagātīgs olbaltumvielu, tai skaitā, aminoskābes lizīna avots. Salīdzinot ar citiem putraimiem, amaranta sēklās ir daudz dzelzs un kalcija, turklāt tas ir vienīgais graudaugs, kas satur C vitamīnu. Papildus visam, tas satur lunasīnu – pretiekaisuma vielu, kam piemīt pretvēža darbība.

Kulināro terminu vārdnīca: putraimi

Basmati rīsi

Basmati satur celulozi, cieti, folijskābi, 8-aminoskābes, dzelzi, fosforu, kāliju, tiamīnu, riboflavīnu, niacīnu, un ļoti zemu nātrija saturu.

Kulināro terminu vārdnīca: putraimi

Griķi

Griķos ir daudz folijskābes, kas stimulē asinsradi, paaugstina izturību un pretestību pret daudzām slimībām.

Kulināro terminu vārdnīca: putraimi

Savvaļas rīsi

Savvaļas rīsi (kas patiesībā ir daudzgadīga zāle, nevis rīsi) satur daudz vitamīnus un veicina holesterīna samazināšanos organismā. Veikalos parasti nopērkami sajaukti ar parastajiem rīsiem.

Kulināro terminu vārdnīca: putraimi

Kvinoja

Kvinoja ir bagāta ar dzelzi, varu, mangānu un cinku, tajā ir arī daudz kalcija, magnija un kālija. Kvinojas lietošana uzturā nāk par labu gremošanas trakta veselībai, palīdz stabilizēt cukura līmeni asinīs un normalizēt holesterīna līmeni, turklāt tā reti izraisa alerģisku reakciju.

Kulināro terminu vārdnīca: putraimi

Kukurūzas putraimi

Lai gan kukurūzas putraimi salīdzinājumā ar citiem nav sevišķi bagāti ar dažādām organismam nepieciešamām ielām, tomēr tā neved pie liekā svara kāpuma un ir labi piemērota vecāka gada gājuma ļaudīm, kā arī tiem, kuriem ir mazkustīgs dzīvesveids.

Kulināro terminu vārdnīca: putraimi

Mannā

Pati par sevi šāda putra nav diez ko veselīgu uzturvielu bagāta, tomēr ir ieteicama pie dažādām kuņģa un zarnu darbības traucējumiem, jo tā izvada taukus un liekas gļotas no organisma.

Kulināro terminu vārdnīca: putraimi

Auzas un auzu pārslas

Auzu pārslās ir paaugstināts šķiedrvielu un ogļhidrātu saturs, tāpēc tās iesaka lietot cilvēkiem, kas pastiprināti nodarbojas ar fiziskajām aktivitātēm, piemēram, sporto vai veic smagu darbu. Auzu pārslas tiek izmantotas arī kā līdzeklis holesterīna līmeņa samazināšanai asinīs.

Kulināro terminu vārdnīca: putraimi

Grūbas

Miežu graudi, no kuriem ražo grūbas, visvairāk no visiem graudiem satur fluoru un selēnu, kā arī lielu daudzumu lizīna, kas nostiprina cilvēka imūnsistēmu un veicina kolagēna dabīgo veidošanos.

Kulināro terminu vārdnīca: putraimi

Prosa

Īpaši svarīga uzturā tā ir tiem, kuri nepanes glutēnu, jo prosas sastāvā tā nav.

Kulināro terminu vārdnīca: putraimi

Rīsi

Regulāri lietojot uzturā rīsus, samazinās risks saslimt ar sklerozi, jo tie samazina holesterīna daudzumu asinīs.

Kulināro terminu vārdnīca: putraimi

Sorgo

Rekomendēts diabētiķiem, bērniem, grūtniecēm. Nesatur glutēnu. Sastāvā esošie vitamīni un minerālvielas stimulē smadzeņu un nervu sistēmas darbību, veicina kaulu augšanu.

Kulināro terminu vārdnīca: putraimi

Lēcas

Lēcas satur ne vien ievērojamu daudzumu olbaltumvielu, bet arī daudz šķiedrvielu, kā arī ir izcils vitamīna B9 un ievērojams minerālvielu – dzelzs, fosfora, cinka – avots.

Kulināro terminu vārdnīca: putraimi

Mieži

No graudaugiem mieži ir visbagātākie ar olbaltumvielām, tauku tajos praktiski nav, bagāti ar rupjajām šķiedrvielām, kas palīdz aizcietējumu gadījumos.

Kulināro terminu vārdnīca: putraimi

Kvieši

Kvieši ir piesātināti ar lēnajiem ogļhidrātiem, graudu taukvielām un B grupas vitamīniem, kuri ļoti labvēlīgi ietekmē cilvēka nervu sistēmu, nostiprina organisma gļotādu, uzlabo atmiņu un cilvēkam dod veselīgu, atjaunotu izskatu.

Kulināro terminu vārdnīca: putraimi

Bulgurs

Bulguram ir ar zems glikēmiskais indekss, kas nodrošina ilgu sāta sajūtu. Pēc maltītes, kurā iekļauts bulgurs, cilvēkam ir labas darbspējas, turklāt šis produkts ir ļoti piemērots tiem, kuri ievēro diētu.

Kulināro terminu vārdnīca: putraimi

Kuskuss

Smalkās kuskusa pērlītes gatavo no cieto kviešu miltiem – skrotētus un samaltus kviešu graudus samitrina un saveļ sīkās lodītēs, ko pēcāk pārkaisa ar sausiem miltiem, lai atdalītu citu no citas.

Kulināro terminu vārdnīca: putraimi

 Lasi arī par garšvielām